Спря ли ви механичния часовник? Търсете причината в една от следните повреди

14.05.2018

Механичните часовници изискват редовен сервиз

За механичните часовници е известно, че при оказване на образцова грижливост и редовни сервизни прегледи на всеки пет-шест години, може на практика да работят за неограничен период от време. Известно е за тях и това, че съдържат голям брой доста деликатни части, които въпреки качествената грижа, може да се повредят.

Обичайно това не е нищо фатално. Ако часовникът е оборудван с механика, която подлежи на сервиз, обучен часовникар ще успее да се справи с всеки един проблем. Обикновено, нашите клиенти се обръщат към нас, в случай, че техният механичен часовник:

a) в началото на деня е работел, но в течение на деня изведнъж спрял
b) е спрял през нощта, когато не им е бил на ръката
c) доста закъснява или избързва

В днешния блог ще се опитаме да обясним и опишем повредите, с които собствениците на часовници с механично задвижване се срещат най-често, както и колко парички трябва да си заделите, когато часовникът престане да ви слуша.

1. НАМАГНИТИЗИРАНЕ НА СПИРАЛАТА

За неприятните последици от излагане на механичните часовници на въздействието на магнитното поле са изписани вече множество редове.  Обаче по-малко се знае, че повечето от модерните пружини – спирали на  маховиците  са произведени от антимагнитни сплави като напр.  Glucydur (берилий, мед) или Nivarox (желязо, никел, хром, титан, берилий). Въпреки състава, който следва да предотврати въздействието на магнетизма, магнитно поле с достатъчен интензитет може да е причина, пружината да започне да се държи по различен начин от обичайното.

Часовници с внезапно, непропорционално високо избързване (+20сек. на ден) са най-вероятно били изложени на магнитни сили. Намагнитизираната пружина има тенденция да  се свие в още по-тясна спирала, съкращава вибрационното време, в последствие на което се ускорява движението на секундарника.  Обичайно, демагнитизирането протича машинно,  без отваряне на часовника. Ако спиралата се е усукала, необходимо е часовникът да се отвори и пружината трябва да се върне в първоначалната си форма.

СЪВЕТ: часовник с по-леки форми на намагнитизиране можете да демагнитизирате дори и вкъщи. Уредите, които са способни да извършат тази операция, струват около 40 лв.

2. ЧАСОВНИКОВИЯТ МЕХАНИЗЪМ Е БЛОКИРАН ОТ МРЪСОТИИ

Предоставете почистването на механизъма на часовника на часовникар

Ако от време на време не поверите часовника в ръцете на часовникар, вътре в него може да се събере множество от миниатюрни частици от  полиран метал и грес, възникващи от взаимното триене на движещите се компоненти.  Тази смес постепенно запушва механизма до пълното му обездвижване.  Часовникът трябва да се разглоби, частите да се почистят съвършено, да се сглоби и смаже с грес. Разходите за ремонт зависят от сложността на калибъра, марката и множеството компликации, но обикновено цената тръгва от 160 лв. и може да достигне до 700 лв.

3. НАВИВАНЕТО НА ЧАСОВНИКА НЕ РАБОТИ ПРАВИЛНО

В този случай не става въпрос за една повреда, а за по-комплексен сбор от потенциални повреди, затова и не може да се направи изчисление на точната цена на ремонта. По принцип може да се каже, че по-добра е ситуацията за собствениците на по-новите модели. За по-старите часовници е понякога много трудно да се намерят резервни части, или частите са дори вече и недостъпни.

4. РАЗХЛАБЕНАТА КОРОНКА НЕ ИЗПЪЛНЯВА ФУНКИЦЯТА СИ

Разхлабена корона може да стои зад спирането на часовника

Тази повреда се появява много по-често, отколкото подозирате. Изключително малко клиенти носят часовник само на работа и го пазят като рохко яйце. С ръка на сърцето, не сте ли и вие сред тези, които са карали колело с часовник на ръка по неравен терен или сте тичали, като  всяка една крачка е причинявала сътресение на цялото ви тяло?  Сега вече явно разбирате, че разхлабването на коронката не е никакво изключение. Добрата новина е, че ремонтът е лесен и бърз. Подгответе си за него около 40 – 60 лв.

5. ГЛАВНАТА ПРУЖИНА Е УВРЕДЕНА

Скъсана задвижваща пружина

Всеки материал подлежи на стареене и главната задвижваща пружина на механизма не е изключение. Въпреки, че съединителят на приплъзването в автоматичните механизми осигурява освобождаване на напрежението при постоянното навиване, което възниква при движенията на ръката, някой път – предимно, ако часовниците са с по-стара дата на производство – задвижващата пружина не издържа и се къса.  Ремонтът се състои в подмяна на пружината и проверка, дали заедно с нея не са се увредили и свързаните към нея зъбни колела.  Не е нужно цената на сервизната намеса да е висока, в повечето случаи не надхвърля 140 лв., но при модерните модели, които поради постигане на по-висока резервна сила използват по-дълги пружини или дори система от повече  свързани пружини, често достига и до стотици лв.

6. ЧАСТИТЕ НА МЕХАНИЗМА СА РЪЖДЯСАЛИ

Ръждясал механизъм

Четете ли нашия блог редовно? Тогава знаете, че водата и влагата са със сигурност най-големите неприятели на часовниците. Най-добре би било, при никакви обстоятелства водата да не прониква в тялото на часовника.  Това можете да постигнете със спазване на нивото на водоустойчивостта и редовните проверки на водоустойчивостта с помощта на специални уреди.  Ако въпреки това се случи да проникне във вашия часовник вода (или имате подозрение за това), не отлагайте и веднага го занесете на вашия часовникар, който професионално ще го подсуши и смаже.  В никакъв случай не продължавайте да го носите, иначе рискувате невъзстановимо увреждане на механизма. Ако часовникът е вече спрял в резултат на ръждясали части, никога не се опитвайте да му възвърнете хода с разклащане или удари.

Добавете коментар

Коментар (0)

За сега никакво.